24 Haziran 2014 Salı

MONTOSSORI 2.BÖLÜM...

 Birinci kisima ekleyemedigim postumun devamidir bu ikinci kisim,

Montossori , başka eğitim sistemleriyle karşılaştırıldığında çocuklara sağlanan olanaklar sayesinde, kendi seçimlerinin eğitimcinin onları isteklendirmesinin yerine geçtiği kendi eylemleri sonucu hataların denetlenebildiği bir eğitim sistemidir.

Montessori eğitimi temelde kişiliğin oluşumu üzerinde durmaktadır.

Maria Montessori bunu açıkça şu şekilde ifade etmektedir: “Eğitimde metot değil, insan kişiliği göz önüne alınmalıdır.

  • Çocuk, özeldir, tektir.
  • Kendine has bir varlıktır.
  • Çocuk etrafındaki maddesel dünyayı absorbe eder, gelecekte yetiştireceği kişi modelini biçimlendirir.
  • “Çocuk, insanların mimarıdır.” Bu mimarlar farkında olmadan içlerindeki inşa planına uyarak kendi ritimleri doğrultusunda kendilerini geliştirmeye çalışırlar.
  • Bu gelişime yetişkinler etki edemezler çünkü onlar inşa planını bilmemektedirler. Ancak, bir yetişkinin zamansız müdahalesi ya bu inşa planını tahrip edebilir ya da yanlış bir yöne yönlendirebilir.
  • Montessori Eğitiminin temel taşlarından birisi hazırlanmış çevredir. Çocuklar hazırlanmış çevredeki Montessori materyallerinden, bireysel ilgi ve eğilimine göre bağımsız olarak seçim yaparlar.
  • Montessori okullarında çocuklar, istedikleri materyalle, istedikleri zaman, istedikleri yerde calışırlar.
  • Çocuklara istedikleri kadar tekrar etme imkanı sunulur. Erken öğrenen yeni bir çalışmaya geçebilecektir, çünkü öğrenmede herkesin farklı bir ritmi vardır.
  • Materyallerdeki hata kontrolü çocuğun kendi hatasını bulmasıyla gerçekleşir. Başka birinden uyarıya, onaya ve düzeltmeye gerek kalmaz. Kendi kendisini düzeltmesine olanak sağlar. Böylece yetişkinden bağımsızlaşmak doğal olarak gerçekleşir.


Çocuğun güçlü bir karakterde yetişmesini sağlamak için “bir bakıma fiziksel ve ruhsal bir hijyene” ihtiyaç vardır. Bu durumda yetişkinlerin görevi çocuğun içindeki yeteneği ve gizil gücü uyandırmak ve onları gelişim sürecinde desteklemektir.
Montessori okullarında çocuklar, istedikleri materyalle, istedikleri zaman, istedikleri yerde calışırlar. Dolayısıyla Montessori yönteminin özü, çocuğa önceden hazırlanmış bir çevrede kendi kendini geliştirebileceği şekilde hareket ve faaliyet özgürlüğü tanımayı amaçlayan, kendi kendine oluşan ve gelişen bir yöntem ve sistem anlayışıdır.
“Çocuğa hazırlanmış bir çevrede, çocuğun kişiliğini oluşturması için özgürlük tanıyan, kişiliğinin gelişim sürecini destekleyen, çocuğun kendi onuru içerisinde bireyselleşmesi ve sosyalleşmesini ciddiye alan, bireye özgü adil bir eğitimdir.

 Her iki yazida netten alinridir arkadaslar.Burda Montossori Okullari var,ben yollayamadim ama cok isterdim! Daha fazla bilgi edinmek icin bazi linkler ekliyorum....




8 yorum:

CANBOGAZDAN dedi ki...

Burada ona ozel okulu yok bildigim kadariyla canim. Ben de internetten arastirmalar yapiyorum ve oglumla evde montessori calismalari yapiyoruz :) Cocugun gelisimine gercekten olumlu katkilari oluyor...

http://belguzaranne.blogspot.com dedi ki...

merhaba zıyaretıne cok teşekürederım

cocugumlaeglenirken dedi ki...

yayınlar şahane gidiyor canım ne güzel kaynaklar olacak. çook teşekkürler severek okuyorum

cocugumlaeglenirken dedi ki...

canım blogunun sonu com .tr olunca yani türkiyeden bakınca gatget çalışmıyor diye görünüyor. istersen blogumda blog tiyoları kısmından bir bak yada internetten bir yerlerden de çözüm olabilir sevgiler

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Sevgili Seyda,en azindan evde birseyler yapabilmen cok güzel,ama okudugun gibi,bazi faaliyetlerin disin da Montossori annenin dogal yapisindan cokta farkli birseyler yareatmiyor,sadece ortaya cikarip hatirlatiyor,ben cok istiyorum Onurù göndermek bakalim,öyle herkeside almiyor bu Almanlar sorma,bazilari dinine göre,bazilari hic yabanci almiyor dolayisiyla yabancilar buralardan yararlanmaiyor!

Yorumun icin cok tesekkür ederim!

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Nihal hanim aslinda zaman olsa yayinlamak va yazmak istedigim cok güzel bilgiler var elimdeki kitaplardan,buradaki egitim anlayisi ve neler yapilabilirlerden! Ama ben aksma kadar cok az zaman bulabiliyorum,insallah diyorum ilerde daha gelismis bir sekilde bir adim atarim!

Cok Tesekkür ederim yardimci olabildiysem...

Peritozu dedi ki...

İngilteredeyken yanında kaldığım ailenin çocukları gidiyordu bu tip okullara
Türkiyede Montossori tarzında eğitim veren ana okulları varmıydı?

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Merhaba Peritozu! Hosgeldin! Türkiye`de sanirim henüz acilmadi ama ona es degerde eminim bir sürü anaokulu vardir,aslinda ilkokullarida olsa heryerde ne güzel olurdu,burda Montossori okullari azda olsa mevcut ve cogu okullarda not olayi yok ve bu cocugu cok olumlu yetistiriyor!

Sevgiler size,bu arada ben Almanya`dayim:))